Sunday, November 30, 2008

JEDI – KISAH DAN TAULADAN #2



Semalam, lagi sekali saya menghabiskan 6 jam untuk menonton movie science fiction Star Wars. Kali ini saya melengkapkan keenam-enam episod filem tersebut. Star Wars Episode 4 - A New Hope, Star Wars Episode 5 – The Empire Strike Back dan Star Wars Episode 6 – Return of the Jedi. Pada episod 4, daya tarikan cerita kurang menarik sedikit ini kerana episode itu cuma memaparkan bagaimana kisah hidup anak Anakin Skywalker a.k.a. Darth Vader iaitu Luke Skywalker mula menceburi Latihan untuk menjadi seorang Jedi.

Untuk episode 5 juga masih memaparkan bagaimana Luke yang berlatih dibawah seorang Master Jedi Yoda. Episode ke-6, Luke Skywalker telah bergelar sebagai Jedi Knight. Namun setelah mengetahui Darth Vader adalah bapa kandungnya, Luke berazam untuk mengembalikan ayahnya ke jalan yang baik. Diakhir cerita, kita dapat saksikan bagaimana seorang ayah yang tidak sanggup melihat anaknya disiksa berubah menjadi baik untuk menyelamatkan anaknya walaupun terpaksa bergadai nyawa.
Jedi Master Yoda

Namun, apa yang dapat ditafsirkan, samalah seperti pepatah melayu “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”. Anakin Skywalker a.k.a. Darth Vader walaupun telah sedar akan kesilapan yang telah dilakukan namun dia tidak berkesempatan untuk bersama dengan anaknya dengan lebih lama akibat daripada menggadaikan nyawa untuk menyelamatkan anaknya.

Selain itu juga, pengajaran yang baik yang dapat kita ambil ialah kesungguhan dan ketabahan seorang anak. Walaupun Luke tahu yang bapanya jahat, namun jauh disudut hati masih yakin bahawa masih ada yang baik dalam diri bapanya. Dengan itu, Luke tidak putus asa untuk memujuk walaupun dengan nyawanya sendiri. Akhirnya, segala usaha menemui kejayaan walaupun untuk seketika.


p/s: Yang baik kita ambil, yang tak baik kita buang………
.

2 comments:

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Anonymous said...

Видео ютуб улётное http://youtu.be/knL93B57iiI
Прикольное видео секс http://youtu.be/X2sdWXysJIc
[youtube]knL93B57iiI[/youtube]
[youtube]X2sdWXysJIc[/youtube]
video youtube http://www.youtube.com/user/aeytovaresch/
Вот ещё прикольное Видео
http://www.youtube.com/watch?v=3JFr5nft6qs

video Видео