Sunday, June 1, 2008

AL-KISAH.......(PART 2)

Sambungan Al-kisah ……(part 1)


Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, ketika saya membuat latihan presentation saya (Wall Climbing) untuk subjek Coaching and Training, (kelas En. Rahizam), tetiba datang seorang hamba Allah bernama Mohamad Rafsan (Shawn) datang bertanyakan saya sama ada berminat untuk menyertai satu persatuan di bawah Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi. PERLU. Terus terang saya kata, saya tak pernah pun dengar nama persatuan itu sejak mula-mula menjejakkan kaki di UiTM Shah Alam ni. Yang saya tahu KRESMA je. Setelah mendengar penjelasan daripada beliau, saya setuju tapi dengan syarat saya kena pergi TOT dulu. Menatang apa TOT tu? Sssshhhhhh……. Tak leh cerite. Nak tahu masuk la PERLU.

Bermula dari terbentuknya Batch Black Jack (sebab TOT saya ada 21 orang), saya mempelajari ilmu-ilmu rekreasi dari sahabat PERLU yang lain walaupun saya tidak pernah ada Final Camp, tidak pernah ambil subjek Outdoor, tidak pernah bergurukan En Hisham Che Mat, kerana boleh dikatakan semua ahli PERLU ketika itu pernah ada final camp dan ambil subjek outdoor serta pernah jadi anak didik En Hisham Che Mat. Ramai kawan-kawan kelas yang pelik, kenapa saya boleh terminat dalam rekreasi sedangkan saya dari jurusan Sains Sukan. Dah minat, nak buat macam mana. Sejak itu, semua ahli perlu bagaikan keluarga saya, banyak ilmu yang saya dapat dari PERLU, banyak aktiviti yang saya ikut serta banyak pengalaman yang saya timba. Saya rasa PERLU sudah sebati dengan saya. Perasaan itu terbawa-bawa sehingga saya tamat belajar dan telah bergelar alumni sehingga sekarang. Tapi ketika itu, sudah ada ahli dari batch saya yang hangat-hangat taik ayam. Kenapa jadi macam tuh? Kenapa cakap lain, buat lain? Kalau setakat alasan study, kenapa saya ok jer. Bukan nak cakap besar tapi itu yang jadi.

Alhamdulillah, sekarang ahli PERLU dah ramai, tapi kalau ramai saja tak guna. Yang penting kualiti. Harap-harap PERLU berkualiti dan lebih berkualiti. Sekarang ni plak, saya bergiat dalam rekreasi, mungkin ditakdirkan saya dalam bidang ni. Harap-harap ianya dapat memberi kepuasan dan apa yang saya inginkan dalam rekreasi ini. Banyak lagi ilmu yang saya perlu tuntut. Orang kata, lagi banyak yang kita tahu, lagi banyak yang kita tak tahu. Ilmu ni sampai mati tak habis tuntut. Semoga saya diberi kesempatan untuk menuntut ilmu sebanyak yang mungkin.

Bila mengenang kembali perjalanan hidup saya dalam rekreasi, tak lah menarik sangat, tapi kalau dapat dijadikan rujukan, ambillah. Pengalaman lain-lain. Tapi yang penting minat. Kalau minat, kita buat betul-betul, insyaallah, kita akan jadi apa yang kita nak jadi.

Setakat inilah sahaj dulu coretan perjalanan hidup saya dalam alam rekreasi ini. Bayak lagi sebenarnya, kalau nak tulis semua, berblog-blog plak nanti.
Kalau ada masa, saya tulis lagi.

Salam……..

7 comments:

Anonymous said...

camne aku nak tukar layout ni? xde yg best pun... layout ni je yg nampak ganas skit...

hisyamchemat said...

Begitulah indahnya rekreasi. Daripada ianya sekadar berekreasi, kini dah jadi kerjaya pulak.

Anonymous said...

Dari Penjengok-Penjengok Tegar.

Malang menimpa lagi.
REMBANG WAKTU dah mula bersawang, sarang labah-labah dah mula ada. Lipas dan tikus sudah mula kelihatan.


Cheers ..

FoO dA fIrSt#1 said...

sekarang musim hujan, susah nak rembang....
tuh yang bersawang tuh...

Anonymous said...

kenapa blong anda bersawang????
bz sst ke??

Anonymous said...

tahniah Yasir....teruskan perjuangan resreasi...biar org lain tak paham...yang penting kita tau apa kita buat dan kenapa kita buat....

sname said...

tungau