Thursday, June 19, 2008

SERAMBI MEKAH

Baru-baru ini saya telah sampai ke Negeri Kelantan Darul Naim atasan urusan keluarga. Ini merupakan kali kedua saya menjerakkan kaki ke Negeri Kelantan. Perjalanan dari Shah Alam ke Kota Bharu memakan masa selama hampir 9 jam. Bertolak dari Shah Alam pada pukul 8.30 pagi. Setiba saja di sana, saya disambut oleh adik saya Mohd Rizuan Foo bersama ibu dan adik saya yang telah samapi setengah jam awal dari Perak. Untuk post kali ini bukan untuk menceritakan mengenai perihal keluarga tetapi keadaan dan suasana negeri Kelantan.

Pertama kali sampai di Merapoh, perhentian rehat sebelum sampai ke Kota Bharu. Nak makan nasi macam tak lalu, belilah burger. Alas perut. Bila diminta burger sebiji penjual burger bertanya semula “burger sa deh”. Alamak apa dia cakap ni. Mula-mula tak jelas apa dia cakap setelah berulang kali tanya baru paham. “ha, burger satu” jawab saya. Saya ni bukan apa, tak berapa nak paham longhat Kelantan ni.

Keesokan harinya saya dan adik perempuan saya Syarifah Noor Foo lebih senang saya panggil Ipah pergi ke pasar pagi untuk membeli bahan memasak. Mula-mula sekali kena cari ketam. Cari punya cari tak jumpa. Yang jumpa pun ketam batu. Nak beli tak pernah makan plak. Nasib menyebelahi kami, bila keluar ja ada pemborong sedang jual tangkapan laut secara pukal. Jengok-jengok ternampak ketam yang dicari. Alhamdulillah, tak kempunan saya hari ini. Lepas tu pulak, nak cari kelengkap masakan. Sampai kat seorang makcik penjual sayur, adik saya singgah nak beli taugeh. Ditanya berapa riyal nak beli, adik saya jawab “samah”. Sekali dengar macam pisang emas. Yang saya ni tercari-cari mana pisang emas nyer. Rupa-rupanya samah tu maksudnya 50 sen. Berdekah gelak kat situ.

Esoknya pula, mak kata nak buat laksa, pergilah sekali lagi pasar tu. Kali ni dengan adik saya An. Ada satu kedai tu, kami beli laksa sebungkus, budu, kicap dan belacan. Bila dibungkus, makcik berkenaan menambah segugus bawang putih dan 3 biji bawang besar. Aik, nape makcik ni tambah bawang plak. Bila saya tanya adik saya, “hang ada mintak bawang ka?” dia jawab tak. “Kat sini memang macam tu, kalau beli barang banyak sikit, diorang akan bagi ‘free gift’” terang An. lagi sekali saya berdekah gelak. Pelik, kalau kat tempat saya atau kat Shah Alam, free gift nya lain. Berupa barang, kat Kelantan lain plak.

Petang pulak, saya mengajak An untuk berkunjung ke kedai-kedai bundle yang ada di sekitar Tumpat dan Kota Bharu. Sambil tu saja jalan-jalan. Hajat di hati nak cari pakaian jenama Salomon ka, Columbia ka, The North Face ka apa-apa ka, tapi nasib tak baik. Jumpa baju Columbia jer sehelai. Ada jumpa The North Face, tapi kecik, adik saya yang balun. Masa nak balik, adik saya bawak saya ke sempadan Malaysia-Thailand di Pengkalan Kubur. Melepak kejap tengok negara jiran. Selepas itu, dia bawak pulak saya ke penghujung landasan Keretapi Tanah Melayu. Dia kata ini lah dia hujung landasan dari Johor hingga Kelantan.

Seronok bila pergi melawat negeri orang ni, tapi bila dah tahu tempat kita selalu dikunjungi, tempat tu mestilah dijaga dan dipelihara. Maaf bukan bermaksud Kelantan ni tak comei, dah comei dah cuma kalau boleh molekkan lagi. Pengunjung yang datang bukan sahaja dari pengunjung tempatan, malah dari luar negara. Contohnya, macam kat Merapoh, Pahang. Tempat perhentian bas ekspres. Dah tahu tempat tu disinggahi bas ang membawa pelancong tempatan dan luar negara, sepatutnya fasiliti ditempat itu dimantapkan lagi, diperkemaskan lagi. Ini bukan apa, imej tempat yang popular kena jaga. Bagi nampak selesa pun dah cukup ok.

Pada hari Khamis malam Jumaat, saya bertolak pulang ke Shah Alam. dalam hati teringin nak sampai Kelantan lagi. Banyak lagi tempat tak sempat pergi, terutama kawasan pantai-pantai popular negeri Kelantan. Insyaallah, ada rezeki sampai la saya ke sana lagi.

Salam………….

4 comments:

hisyamchemat said...

Betul tu Yassir. Seperti kata pepatah Melayu, jauh berjalan luas pandangan. Tak kenal maka tak cinta. Tapi kalau dah cinta... apa lagi carilah cek mek Kelate sa.

Lennyek said...

ha...rjin2 lah bljr bhasa negeri lain..atlest bile dah tau,xla tpinga2...huhuuu...

FoO dA fIrSt#1 said...

huish... tok se kawe mek klate...

sname said...

terima kasih kerana datang negeri saya