Monday, March 2, 2009

KINABALU - PART 2

18 Februari 2009

Pagi kedua kami (saya dan Mus) bangun dan bersarapan. Selepas itu kami ke Kompleks Belia dan Sukan (P) Sabah di Putatan untuk menyetelkan urusan kediaman. Semasa menguruskan hal tersebut, sempat juga kami berjumpa dengan seorang alumni PERLU disana. Azlina Aliman a.k.a. Nina. semapat jugak la berborak sekejap. Kat sana dia busy sikit. Asyik meeting jer memanjang. Tepat jam 11.30 pagi, saya menerima panggilan daripada Firdaus (peserta dari UNISEL) menyatakan yang mereka seramai 44 orang telah selamat touchdown. Segera Mus pergi ke KKIA untuk menjemput mereka manakala saya menguruskan tempat penginapan mereka. Setelah setengah jam, mereka semua telah selamat sampi ke KRM. Saya memberi sedikit kata-kata aluan dan taklimat mengenai tempat penginapan. Petang tuh semua check-in dan berehat.

Check-out Borneo Backpackers

Taklimat dan Kata-kata Aluan


Saya dan Mus keluar untuk membuat survey di sekitar Kota Kinabalu. Parking kereta kat KK Plaza. Jalan kaki cari tempat. Dah lama tak berjalan jauh ni. Pusing KK jalan kaki. Jauh tuh...
Naik sakit jugak la kaki ni. Hampir jam 6 kami pulang semula ke KRM. Sana pukul 6 dah start gelap.

Sekitar Bandar Kota Kinabalu

Pada malamnya pula, saya memberi sedikit taklimat persediaan untuk aktiviti keesokkan harinya, White Water Rafting di Sungai Kiulu.

19 Februari 2009
Jam 8.00 pagi semua dah berkumpul untuk menaiki bas ke Kiulu. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit dari Putatan. Lebih kurang pukul 9.30 pagi, kami sampai di Kiulu.
Sebelum bertolak ke Sungai Kiulu
Dah sampai destinasi
Kami disambut oleh beberapa orang skipper disana antaranya Jayjay dan Alex. setelah taklimat keselamatan dan pemakaian diberi, raft pertama pun memulakan perjalanan. Jarak rafting adalah sejauh 9 km dan akan mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit. Namun, sayang, paras air sungai Kiulu sekarang adalah rendah dan cabarannya juga akan kurang. Tetapi ianya sesuai untuk beginner.

Sebelum memulakan aksi

Sepanjang rafting, pelbagai karenah dan xtvt spontan yang dilakukan. Ada yang takut air, ada yang takut arus, ada yang kena campak ke sungai, ada buat capsize, ada yang main ketuk kepala dengan paddle, dan macam-macam lagi. Semua peserta nampak enjoy melakukan axtiviti ini.

Tak berapa nak beraksi

Setelah hampir sejam setengah rafting, kami sampai di ending point. Bila sampai jer, kami diarahkan untuk menukar pakaian kering dan setelah selesai kami dihidangkan dengan BBQ Lunch. Apalagi, peserta pakat pulun reramaila. Semua kata sedap. Selalu BBQ Malam, ni waktu makan tengah hari pulak.

Dengan para skipper Sungai Kiulu

Setelah selesai makan, ala-ala majlis penyampaian sijil diadakan. Semua sijil disampaikan oleh Skipper Jayjay. Setelah selesai, kami berangkat pulang ke Putatan. Di dalam perjalanan, kami singgah sebentar di Jambatan Tamparuli. Salah satu nama yang tak asing lagi di negeri Sabah. Sempat jugak sekeping dua gambar diambil.

To be continue.....

5 comments:

perjalanan said...

yg belakang hang tu, jambatan tamparuli ke...?


salam perjalanan...

FoO dA fIrSt#1 said...

perjalanan,

yang belakang aku tu ada tiang besi yang aku dok sandar. entrance jambatan tamparuli.

wegreentheearth said...

hang tak cite plak pasai umah bumbung biru yg kita nampak masa dalam perjalanan tue...

FoO dA fIrSt#1 said...

kalau nak tau rumah tu rumah Marsha AF.

.supertitans. said...

hahah..nampak bumbung jaa..
tak nampak org pun dah xcited je sume..