Wednesday, March 25, 2009

PRO-LINTAS, LATTO CHAROK, JANDA BAIK.

Belum habis penat seminggu Final Camp Extremely X Camp, saya berkampung lagi di sana disebabkan ada satu program daripada group Pro-Lintas. Program itu bermula dengan cuaca hujan yang lebat. Sepanjang saya selalu pergi ke Latto Charok, tak pernah saya menyaksikan hujan selebat dan air naik sebesar itu. Dengar kata sampai ada chalet di kawasan lain yang dinaiki air. Pada petang itu, alhamdulillah peserta selamat sampai. Taklimat pembukaan disampaikan seterusnya peserta diadakan spot-check. Macam biasalah, barangan larangan akan diambil dan disimpan serta hanya akan dipulangkan setelah tamat program.

Para peserta terdiri dari pelbagai peringkat umur. Semuanya supervisor / penyelia. Xtvt bermula dengan sesi Ice Breaking. Mengikut jadual, selepas Ice Breaking, akan dijalankan xtvt Berjalan Malam. Namun disebabkan hujan dan faktor keselamatan, xtvt tersebut terpaksa dibatalkan. Lewat malam tu, penceramah untuk sesi esok pagi baru sampai. Abang Boot a.k.a. Old Time Kopitiam. Kali terakhir kami berjumpa adalah di rumah En. Hisyam a.k.a. Coretan Di Kala Senggang ketika menghadiri majlis sambutan hari raya kalau tak silap. Malam tu, sempat juga berbual dengannya.




Esok paginya, bermulalah kelas komunikasi korporat. Abang Boot a.k.a. Old Time Kopitiam memulakan ceramahnya. Sempat juga saya meluangkan masa mendengar isi kandungan ceramah sambil menangkap gambar beberapa keping. Sesi tersebut berakhir pada waktu tengah hari. Petangnya pula, xtvt diteruskan dengan xtvt Blind Trail. Habis sahaja Bind Trail, sesi Hot Seat pula berjalan. Setelah lewat petang, peserta diarahkan bersiap sedia untuk menyiapkan diri untuk xtvt Trekking dan seterusnya menjalankan xtvt Basic Survival.


Malam tu peserta dibahagikan kepada 3 kumpulan dan diletakkan di 3 spot yang berhampiran. Macam biasa, api dan shelter yang perlu diutamakan. Tapi sayang tiada satu pun kumpulan yang berjaya menghidupkan api tanpa bantuan instruktur. Setelah dibiarkan seketika tapa api, kami pun datang untuk menghulurkan bantuan. Alhamdulillah, semua berjaya menghidupkan api dan seterusnya memasak makan malam mereka. Seawal pagi, para peserta dikejutkan untuk melakukan xtvt seterusnya, iaitu Waterfall Abseiling. Semua peserta berjaya melakukan dengan selamat. Dah habis, semua kembali trekking turun ke bawah.


Sebagai mengakhiri program, satu majlis penutup secara ringkas diadakan. Alhamdulillah, feedback dari peserta dan urusetia amat memberansangkan. Lepas ni kalau ada rezeki boleh la lepak minum kat mana2 dengan peserta ataupun urusetia...hahaaha....

Urusetia yang sempoi.....



Dengan urusetia dan peserta


Hujung minggu ni ada lagi program kat tempat yang sama. Kali ini budak sekolah pulak. Tunggu....

2 comments:

sname said...

hehehe
duk sebelah urusetia

Fontonk said...

apa komen tentang chalet tu?