Saturday, September 3, 2011

KALAU YA PUN NAK UNTUNG LEBIH.....



Kejadian berlaku pada awal pagi raya kelima. Aku dan adik iparku Iwan ke Pekan Sungai Besar untuk mencari sarapan. Cadangnya nak cari roti canai. Iwan kononnya membawa aku ke tempat yang katanya sedap. Sampai ja kat kedai aku menyuruh Iwan pergi order. Selepas itu Iwan patah balik dengan keadaan muka tak bersalah. Katanya tuan kedai roti canai tu tak jual roti kosong, hanya ada roti sardin dan roti telur jer. Aku terkejut giler, pelik pun ada. Padahal aku dok nampak mamat tu dok tebaq roti. Mustahil tak boleh buat atau jual roti kosong. Padahal sebelum letak telur dan sardin mestila roti tu roti kosong... Dah nama pun kedai roti canai, takkan tak jual ROTI CANAI KOSONG kot. Agak-agak la kalau nak untung lebih pun. Menatang-mentang la orang ramai balik beraya. Ini jenis yang suka mengambil kesempatan dalam kesempitan. Dengan tak pikir panjang aku terus ajak Iwan blah sambil saja dengan nada kuat berkata "Ni nak ambik untung lebih ni sampai roti kosong pun tak jual, padahai ni kedai roti canai.. Melayu, Melayu...."
.

No comments: