Sunday, September 4, 2011

KERA DI HUTAN DI SUSUKAN - VERSI 2.0...

Tahun lepas pernah saya postkan satu entry dengan tajuk yang sama. Dulu berkenaan dengan isu banjir di Pakistan. Tahun ini, saya nak post jugak entry dengan tajuk yang sama versi 2.0. Apa yang tak betulnya dalam Malaysia ni??? Kalau banyak sangat duit, kenapa tak bantu rakyat sendiri??? Mengapa asyik nak keluar bantu negara lain??? Tak salah nak berbakti untuk negara lain, malah akan dipandang mulia. Tapi tolong la dulu bangsa sendiri, rakyat jelata sendiri, baru la tolong orang lain. Bila ada rakyat yang menerima bantuan dari kaum agama lain, mula la nak melatah. Padahal saudara seagama sendiri tak nak tolong.

Nak mintak bantuan, berpuluh borang kena isi. Lepas tu, berbulan kena tunggu. Kalau la ada yang betul-betul kecemasan, dah lama mampuih dok tunggu kelulusan memohon bantuan. Bukannya tak ada sekoq pun yang tak bayar zakat. Tak dak sekoq pun yang bayaq cukai pintu, cukai tanah, dan macam-macam cukai lagi. Mana pergi semua duit tuh? Mana pergi semua duit zakat? Tak payah la nak melatah untuk tutup silap sendiri.

Wajib kah kita menghantar satu team misi kemanusiaan keluar negara? Rakyat kat Malaysia ni bukan manusia ka? Sapa yang nak bela nasib rakyat yang papa kedana? Sampaikan ada yang sanggup menagih simpati dari tempat yang tidak sepatutnya?

Bukan saya anti kerajaan, tapi kadang-kadang tindakan kerajaan membuatkan kita berfikir 3 4 kali....

Dulu, Kini dan Selamanya....
.

No comments: