Monday, December 15, 2008

SURVIVOR CHINA



Sejak dari bangku sekolah lagi, Siri Survivor adalah siri rancangan tv yang paling saya minati. antara siri yang diikuti adalah Survivor Afrika, Survivor Thailand, Survivor Amazon, Survivor Pearl Island, Survivor All Star dan yang terbaru Survivor China. Sebenarnya Survivor sudah melangkaui sebanyak 15 siri dan tak semua siri saya ikuti disebabkan kemasukan saya UiTM.


Untuk Siri Survivor China, saya baru habis menyaksikannya, iaitu malam sebelum laptop saya dikebas orang. Malam tu sebenarnya saya dah siap dah post untuk saya post dalam blog ni. oleh yang demikian, terpaksala taip lain untuk post ni.


Bagi saya, pemenang untuk Survivor China, Todd, adalah seorang yang bijak dalam mengatur strategi dan juga seorang yang amat bernasib baik. Beliau ada menyatakan semasa Reunion Survivor China, beliau juga adalah peminat rancangan Survivor. Beliau meneliti taktik dan teknik untuk bermain dalam permainan Survivor. Dari situ, beliau cuba mengaplikasikan apayang yang beliau dapat dan nasib menyebelahinya bila strateginya menjadi serta terus menjadi juara untuk siri tersebut.


Memang ada yang tak boleh diikut semua yang berlaku dalam rancangan itu seperti, mungkir janji, tikam dari belakang, dan perbalahan sesama sendiri, menipu dan banyak lagi. Tapi disitulah "true colour" seseorang kita boleh nampak.


Bagi pengacaranya pula, Jeff Probst, setelah hampir 14 tahun mengacara rancangan itu, beliau adalah bukan calang-calang orang. Menurut sumber yang saya dapat, beliau akan pergi awal ke semua lokasi rancangan untuk survey tempat. Beliau juga turut menyumbangkan idea untuk setiap halangan dan cabaran untuk rancangan itu. Manakala individu yang membuat halangan juga adalah dikalangan jurutera yang bertauliah. Jika anda adalah penonton setia rancangan itu, anda akan mendapati kesemua halangan dan cabaran untuk setiap siri adalah berbeza dan tak pernah sama. Bayangkan ianya telah ditayangkan sebanyak 15 siri.


Antara peserta yang saya kagumi dalam rancangan ini adalah Rupert. Walaupun beliau adalah orang biasa, namun skil dan kemampuannya membuatkan ianya menjadi pilihan penonton yang menyaksikannya. Namun akibat kelebihan yang ada padanya, dia menjadi ancaman kepada peserta yang lain dan diundi keluar.


Selepas ini, di Micronesia pula, Fan Vs Favourite, ianya akan melibatkan peminat setia siri ini dan pilihan bekas peserta Survivor sebelumnya berentap sesama sendiri.


p/s: kalau la kat Malaysia ada rancangan ini, saya sendiri teringin nak masuk.....
.
.

3 comments:

wegreentheearth said...

wei...
ramai org tak tgk lagila..
tak abis tengok lagi...
hang dah bgtau pemenang..
tak surprise langsung...

hijau bumi Tuhan... said...

hahaha...


salam perjalanan...

yazilahyazir said...

la..
survivor gabon dah abis dah...
china tu last 2 season la..
hehehhehe
latest gabon..dah abis dah pun