Monday, March 2, 2009

KINABALU -PART 3

20 Februari 2009
Hari ini, peserta tidak ke mana-mana. Xtvt mereka adalah khidmat masyarakat di sekitar kawasan KRM. Saya dan Mus keluar gi reccea kawasan Papar dan Kinarut. Dalam perjalanan, sempat jugak singgah di OBS Kinarut. Selepas itu, kami terus ke KK Adventure untuk melihat kemudahan dan aktiviti yang boleh dilakukan di sana. Sempat jugak berbual dengan Marketing Manager kat sana, yang mana beliau juga adalah bekas Instruktur OBS Kinarut.

Di Kaunter KK Adventure

Antara yang menarik di KK Adventure

Petangnya pula kami ke Kampung Kebudayaan Monsopiad "The Head Hunter". Ingat masuk masuk free, rupanya kena bayar. RM 20 kalau tiada guide dan tak masuk Rumah Tengkorak, manakala RM 45 kalau ada guide dan masuk Rumah Tenggorak. Alang-alang dah sampai sini, bayar jer la.

Di sana, saya dan mus dibawa pusing-pusing oleh guide sambil diberikan penerangan tentang apa yang ada di situ. Sampai la satu tempat di mana kami berdua saja-saja nak try makan ulat sagu hidup-hidup. Selalu tengok dalam tv jer, kali ini kami nak try pulak. Boleh tahan rasanya. Sedap jugak.

Selepas itu, kami dibawa ke House Of Skull. Di sana kelihatan sebanyak 42 tengkorak manusia digantung di alang bumbung rumah. Ia adalah tengkorak lanun-lanun dan penjahat-penjahat masa dulu. Semakin banyak tengkorak yang dikumpul, semakin disanjung perwira itu. Dah lain macam dah rasa bila menjejakkan kaki dalam rumah tu. Akhir sekali kami disajikan dengan persembahan tarian dari suku kaum yang ada dalam Sabah. Sempat juga saya dan mus mencuba tarian yang dipersembahan. Kemudian kami sambung semula kerja reccea kami di tempat lain.

21 Februari 2009
Jam 8 pagi semua telah ready untuk meneruskan aktiviti seterusnya. Apa dia? Trip ke Pulau Manukan. Setelah sampai di jeti, semua dibahagikan kepada 3 group. Naikla kami bot masing-masing. Perjalanan mengambil masa kira-kira 15-20 minit dari jeti. Sampai jer kat Manukan, kami berkumpul dan Mus memberi taklimat untuk Snorkeling. Sambil itu, peringatan untuk menjaga barang-barang berharga diberikan.

Saya dan Mus berjalan-jalan reccea pulau tersebut. Ramai jugak lah pelancong luar negara yang berada di pulau tu. Tengah asyik berjalan, kami terdengar ada satu group tengah bersembang pasal puncak kinabalu. Sambil itu kami pasang telinga. Kami memberanikan diri untuk menyapa seterusnya mendapatkan maklumat terkini di Gunung Kinabalu. Salah seorang dari mereka adalah super senior ITM tahun 1978. Setelah pukul 2.00 petang, kami bergerak keluar dari pulau. Sampai di jeti, Saya dan Mus melepaskan peserta untuk membeli-belah di Bandar Kota Kinabalu dengan syarat mereka mesti berkumpul semula pada pukul 4.30 petang untuk bergerak pulang ke KRM. Apa lagi, banyak la barang yang mereka borong. Kebanyakannya adalah kelengkapan untuk mendaki.
22 Februari 2009
Hari ini, lagi satu trip akan diadakan. Kali ini kami akan ke Poring Hot Spring. Perjalanan kali ini akan mengambil masa lebih kurang 3 jam. Lebih kurang pukul 11.00 pagi, kami sampai di Poring Hot Spring. Xtvt pertama yang dibuat adalah melalui Canopy Walkway. Setelah berjalan kaki selama hampir 5 minit dari pintu masuk, kami tiba di Canopy Walkway. Semua berasa teruja ingin mencuba tak kurang juga yang takut tempat tinggi. Tapi Alhamdulillah, semua berjaya mengharunginya.

Selepas itu, semua peserta dibawa ke kolam air panas untuk mandi-manda disana. Tapi sayang, semua bilik telah fully booked. Yang ada hanya kolam air panas luar. Kena pulak hari itu hari Ahad, jadi ramai la orang yang berkunjung kesana. Kolam mandi luar pun penuh sesak. Yang tak sesak cuma kolam untuk rendam kaki sahaja. Jadi kami ramai-ramai pakat rendam kaki sama-sama.

Pada pukul 2.00 petang kami bertolak balik ke Putatan. Sepanjang perjalan, kami dapat melihat Puncak Gunung Kinabalu dan semakin ramai berasa teruja untuk menawannya pada esok hari....

To be continue......

.supertitans. said...

yasir..!! KK best gilaa..!! dah blk unisel ni teringat2 kat sana plak..
rase nk naik gunung kinabalu lagi pun ade rase..RASE jer..tp x sanggup..hihihihihi...nk gamba lagik!

hijau bumi Tuhan... said...

gaya cerita, bkn gi recce tu...tu pegi melancong tu,haha...
tp bab makan ulat tu yg best...ada rasa mcm kuih sagu x,haha...