Tuesday, November 17, 2009

SKEAPING......

Dua hari lepas balik dari Langkawi, saya, Shawn, Boxer dan Abey ke Latto Charok Janda Baik. Ada group buat 'basic survival cooking' dari Standard Chartered Bank. Participant tak ramai cuma 23 orang jer, tapi saya bagitau diorang "You should be proud. Why? Becoz not everyone willing to learn about survival". Kene pulak dalam group tu ada yang tak paham bahasa Melayu, tu yang kena skeaping skit.
Masa bagi intro kat bawah ok lagi, bila dah kat atas, masa bagi penerangan tentang survival, rasanya banyak benda saya ulang 2 3 kali gak. Bukan apa, cuma kita ni lidah belacan, depa lidah spagheti. Bab skeaping ni tak la fasih sangat, tapi dah kata produk UiTM, kena la ada ciri-ciri produk UiTM. Harap depa paham la apa yang saya cakap.

Yang penting basic survival diorang dah tahu. Walaupun tak semua berjaya siap masak, namun masih ada kumpulan yang menunjukkan hasil yang boleh dibanggakan. Ada yang improvise bahan dalam hutan, ada yang berjaya masak nasi dalam buluh (well done pulak tu), ada yang masak nasi sardin (nampak sedap) dan ada yang sungguh-sungguh hidupkan api (walaupun sampai masa dah nak tamat api tak nyala).

Mungkin ada yang terasa susah sebab hujan turun, tapi feedback yang kami dapat mereka rasa seronok dan lebih adventure. Kira ok la tu. Masa nak trekking balik, semua pakat menggelungsur sebab trek dah jadi licin. tapi Alhamdulillah, semua selamat sampai kat bawah.


p/s: memang nak eja "SKEAPING"...
.

2 comments:

hijau bumi Tuhan... said...

gaya abey hidupkan api mmg dasyat la, haha...


salam perjalanan...

PPT said...

Weldone ka well done...