Sunday, December 21, 2008

"ASSALAMU'ALAIKUM"


Sebelum ini, saya ada menegur beberapa orang adik-adik, sahabat dan rakan rakan pasal ni. Bila dunia dah makin laju, semakin pantas, semua nak cepat. Makan cepat, cakap cepat tulis pun cepat. bila tulis cepat, timbullah shortform yang melampau-lampau sampai tak faham maksud dan boleh hilang maksud. Antara yang menjadi mangsa adalah perkataan ASSALAMU'ALAIKUM sendiri.
Ada yang jadi 'AKUM'lah, 'ASKUM'lah, 'SEMEKOM'lah dan banyak lagi. Ada maksud ka perkataan macam tu. Setelah saya menerima satu email pada suatu masa dahulu, saya mula berkongsi dengan yang lain, terutamanya bila saya terima SMS dari rakan-rakan. Kali ini saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan bloggers sekalian. Berikut adalah keratan email yang saya terima:

[Janganlah kita menggantikan perkataan "Assalamualaikum"dengan "A'kum" dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "Salam" iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Sesamalah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform "A'kum" dalam sms ataupun email. Perkataan 'AKUM' adalah gelaran untuk orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud 'BINATANG' dalam Bahasa Ibrani. Ia singkatan daripada perkataan 'Avde Kokhavim U Mazzalot' yang bermaksud 'HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT'. Mulai sekarang jika ada orang hantar shortform "A'kum", kita ingatkan dia guna "Salam" kerana salam ialah dari perkataan Assalamualaikum. Semoga ada manfaatnya.]
p/s: renung-renungkanlah.... selamat beramal.....
.

1 comment:

Stoner said...

Jika pengirim bermaksudkan memberi salam, ape salahnya kan?

Lagipun, adakah encik Yasir yakin bahawa emel yg dikirimkan kepada encik yasir itu sahih?

Betul ke AKUM tu bahasa Yahudi?

wallahualam...huhu

hahahaha