Tuesday, April 21, 2009

DERMA

Ding! Dong!
"Perhatian, pada petang ini akan diadakan satu kempen derma darah. Kepada sesiapa yang ingin menderma darah sila hadirkan diri anda pada jam 2.00 petang bertempat di foyer blok kuliah lama. Selain itu, bagi pelajar semester 1, sesiapa yang menderma akan dikecualikan untuk menghadiri latihan Kesatria Negara pada petang ini. Sekian terima kasih"

Sebab tak mau pergi kawad, saya dan rakan-rakan pun pergi la derma darah. Itu lah pertama kali saya menderma darah ketika saya baru belajar semester pertama Diploma Pengajian Sukan di UiTM Arau dulu. Masa nak cucuk tu, hati rasa berdebar jer, tengok jarum, mak aih, besaqnya. Tapi bila cucuk tak rasa pulak. Hampir 10 minit berbaring sambil tangan menggengam sesuatu supaya darah cepat mengalir keluar.

Semalam, saya, Shawn dan Mus telah dijemput untuk menderma darah di sebuah kilang di Shah Alam. Dah lama sebenarnya tak derma darah ni. Excited juga bila sampai sana. Derma darah ni sebenarnya baik untuk kesihatan. Ianya akan menggalakkan penghasilan sel-sel darah yang baru dan menjadikan kita lebih sihat. Kita jugak dapat tahu kumpulan jenis darah kita. Saya yakin, pasti ramai yang tidak tahu kumpulan jenis darahnya sendiri. Masa ni la kita gunakan.

Oleh yang demikian, sama-samalah kita menderma darah jika ada peluang. Ianya juga dapat membantu Tabung Darah Negara menyimpan darah dan menggunakannya kepada sesiapa yang memerlukan.
Be a donor, saves life....
.

5 comments:

ajoy87 said...

ekeleh...
mesti nurse praktikal yg ajak pi sana kan....
hahahahaha....
tp bj korg tu mmg mantop ar!

aku wanita said...

Salam...

Excited sbb derma darah ker sebab...hahaha...hanya kita yang tau...ooops!!!
BTW, thanks for your support...Jangan serik dtg la naaa...

...:)

wegreentheearth said...

cik ninie...
kirim salam kat bdk bj oren ari tu ek...
sape name dia...
yati ke ape kan...
hahaa....

aku wanita said...

Yup...betol la tuh...Yati...hurmm...berkenan ker???hihihi...

...:)

.supertitans. said...

derma darah best kann! hihih~