Sunday, April 5, 2009

PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI 2

Sesampainya di rumah.

"Assalamualaikum, hah lan, hang dapat mana?"

"Waalikumsalam, jauh wei aku dapat. Nun Kelantan sana...."

Semalam, seorang lagi rakan sebilik saya Roshazlan a.k.a. Lan keluar dari rumah. Beliau telah ditempatkan di negeri Kelantan setelah berjaya mendapat jawatan Penolong Pegawai Belia dan Sukan. Beliau sebenarnya mengingin di tempatkan di Temerloh, kampng halaman beliau. Tapi apakan daya, nasib badan. Kena merantau jauh la jawabnya. Dia bersama kami tak la lama sangat dan tak la sekejap sangat. api saya mengenalinya sejak saya datang ke Shah Alam ketika menyambung ijazah dul. Rakan sekelas. Lebih kurang pukul 8.30 malam, beliau mula mengangkat keluar beg-begnya kerana beliau akan teus bertolak ke Kelantan malam tu jugak. Terasa sedih bila kawan nak pergi jauh.

Tak sampai 1 jam, penginap bilik saya dah ada pengganti. Budak baru masuk, nama dia Yob, budak Jelapang, Ipoh. Tak sempat nak ice breaking lagi. Tapi semalam sempat jugak bagi salam perkenalan dengan memberikan tugas menyapu bilik setelah siap menyusun barangnya. Tapi, yang bagusnya, sekali dengan katil saya dia kemas. Lawak tul. Dah macam ragging la pulak. Tak berniat pun. Dah dia nak buat, kira on jela. Tau-tau masuk bilik dah kemas.

Dan dengan rasminya, dalam rumah tu sekarang tinggal dua orang sahaja yang bekerja. Yang seorang lagi tu tak lama lagi nak kawin. Tinggal la saya seorang. Yang lain semua student. Tak pe lah asalkan aman dn sentosa.

.

4 comments:

perjalanan said...

haha, lepaih ni hang kna jadik bapak la...hang sorg je yg kerja...tiap2 hari kena pi bagi anak2 kt umah mkn, haha...

p/s: awat bdk baru tu nama dia bukan Lan...kalo nama dia Lan, baru la patah tumbuh, hilang berganti, haha...

aie akaike said...

tak baik reging!

h a n i said...

wah..alhamdulillah..dia dpt..!!ada num tepon dia??

myWAY said...

aku lak yg sedih...
nisteroy da nak gi klantan...
kirim salam kat dia..