Monday, September 14, 2009

BOLEH DICONTOHI

Semasa malam kejadian seperti dalam post dibawah, saya pergi ke Dato Keramat untuk berbuka puasa bersama bekas peserta Gunung Kinabalu. Kebanyakkan dari mereka ini adalah dari satu persatuan rekreasi UMAG (Unisel Mountain Adventure Group) yang terdapat di UNISEL. Persatuan ini terdiri daripada pelajar dari pelbagai fakulti. Boleh dikatakan macam KRESMA la. Apa yang nak disentuhkan di sini adalah cara dan perkara yang boleh dicontohi oleh persatuan rekreasi yang lain.

Sudah menjadi lumrah mana-mana persatuan, akan ada masalah dalaman dan juga luaran serta dalam MT itu sendiri. Apa boleh dicontohi selepas berbuka puasa, semua MT baru stay dan duduk bersama bekas presiden dan alumni yang hadir. Perkara pertama ialah memperkenalkan para MT baru. Kemudian menyuarakan perkara berbangkit dan meminta pandangan daripada mantan presiden dan juga alumni. Ini menunjukkan bahawa satu perbincangan mengenai masalah dan masa depan persatuan tak semestinya secara formal dan tak kira tempat.

Bukan nak menegakkan benang yang basah, tetapi pernah satu ketika dahulu, semasa saya menjalankan program kat janda baik, seorang abang pernah berkata, "time-time dok sembang-sembang sambil isap rokok ni la lagi banyak idea yang bernas-bernas leh keluaq, tak payah sampai berkerut dahi dalam bilik nak cari idea untuk solvekan apa-apa problem."

Banyak juga perkara yang dibincangkan pada malam tu dan saya hanya sebagai pemerhati bebas mendengar permasalahan dan penyelesaian hingga tak sedar ada kereta yang kena pecah...
.

2 comments:

teamtact said...

ya betoi.... dalam PERLU dah lama amalkan pekara ni.... skarang tak tau la macam mana... ada lagika...?

FoO dA fIrSt#1 said...

tu la pasal