Sunday, October 4, 2009

SUDAH KETENTUAN....

Malam sabtu yang lepas, lebih kurang pukul 10.15 pm ketika berada di perkarangan rumah En. Hisyam, saya menerima satu panggilan dari seorang rakan karib sekolah dahulu, Nora a.k.a Noriza Shaari.

"Salam sir, nak bagitau pasal satu berita kurang baik pasal kawan kita seorang ni. Suami Azie dah meninggal"

Azie adalah sahabat sekelas saya yang pertama kahwin sesudah tamat persekolahan. Terdiam saya seketika lantas teringatkan 3 orang anak beliau yang masih kecil. Saya hampir terkeluar air mata. Setelah mendapat perkhabaran itu, saya dengan segera menghubungi rakan-rakan yang lain untuk makluman. Yang berada dekat kampung saya galakkan untuk ziarah. Kemudian setelah pukul 11.00 pm, saya menghubungi Azie a.k.a Azilah Bt Shaari. Dengan nada sedih dan esakan tangisan, saya cuba menenangkan beliau.

"Dah ajal Azie, nak buat macam mana. Nasib anak-anak hang lebih kurang sama ngan aku adik beradik. Yang pergi tetap pergi... hang ja yang kena redha"

Nasib anak-anaknya lebih kurang sama seperti saya. Kehilangan bapa ketika saya yang sulong berumur 4 tahun, adik lelaki saya 3 tahun, dan adik perempuan saya 1 tahun setengah. Sama seperti umur anak-anak Azie. Moga beliau tabah dan kuat menghadapi liku-liku hidup dalam membesarkan anak-anaknya. Yang masih hidup perlu meneruskan kehidupan.....

Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang soleh dan dicucuri rahmat. Al-Fatihah......
.

1 comment:

teamtact said...

Daripada Dia kita datang dan kepada Dia juga kita kembali.... Al-Fatihah...