Saturday, September 3, 2011

BARAAN... (ZIARAH...)

Tahun ini Alhamdulillah, kami tiga beradik dapat menyambut hari raya pertama bersama. Macam biasa, kejutan di malam raya pertama. Pada awalnya, adik aku, An, kata tak dapat balik beraya bersama. Namun, kata hati merasakan akan muncul dia di hadapan rumah malam raya nanti. Sungguh bagai dikata, tetiba sahaja Irdina Umairah Foo tercegat di depan pintu (Sama macam kejadian bulan April 2010 masa nak sambut besday Mak KEJUT-TERKEJUT)Aku memaling tanpa ada rasa terkejut kerana telah menjangkakan perkara ini akan terjadi. Hari raya pertama, seperti biasa, kami berkunjung ke rumah rakan-rakan PMC. Seperti biasa juga rumah aku yang pertama.


Aku dan family...



Geng PMC Power... (tak semua)


Puan Hajjah Jamaliah dan cucunya Irdina Umairah Foo


Member arwah papa.. (Taukeh Stesyen Minyak Caltex)

Hari raya ketiga, giliran aku untuk pulang ke kampung isteri tercinta, Sabak Bernam. Agak lain sambutan di sini. Tidak seperti di kampungku, aktiviti berziarah dipanggil baraan. Orang kampung beramai-ramai berkunjung ke rumah jiran. Kemudian, tuan rumah perlu menyampaikan ucapan kepada para tetamu yang hadir.

Hari raya kelima, aku turut serta bersama Mama, Cik Na, Mak Lang, CK, dan anak-anak Mak Lang pergi baraan ke rumah jiran-jiran yang dekat. Aku selaku ahli keluarga yang baru dan juga Mak Lang (asal Kedah) hanya dapat ketawa bila mereka ketawa dan hanya berdiam diri apabila mereka semua berbicara. Mana taknya, mereka semua speaking JOWO, aku tak paham sepatah haram. Tapi aku suka, pengalaman baru...

Sebelum balik, aku akan memerhatikan Mama bersalaman dengan tuan rumah dan cuba menangkap apa yang diucapkan.



"Keluputanne kulo, seng katah-katah, maaf lahir batin..."

Maksudnya "Saya mintak maaf banyak-banyak, maaf zahir batin..."
.

1 comment:

warna warni kehidupan said...

bestkan baraan..tp penat..hehe..bila salam xtau nk ckp apa..semua org salam lama kita je kejap dh cabut....hehe