Sunday, May 4, 2008

KEMPUNAN TERBAYAR DI PORT DICKSON

Pada tanggal 29/4/2008, saya mendapat panggilan daripada shabat saya Shawn. Beliau telah mengajak saya untuk membantu beliau mengendalikan satu program bina semangat di Port Dickson pada 2-3/5/2008 dibawah nama TEAM TACT, satu syarikat baru yang diterajui olehnya . Saya yang telah pun mengambil cuti pada hari Jumaat pun setuju untuk membantu beliau. Sebenarnya cuti tersebut diambil untuk pergi ke Tasik Kenyir. Mengikut rancangan setelah balik dari Tasik Bera dulu. Tapi tak ada rezeki. Nak buat macam mana.... Nasib baik saya mengikuti Final Camp Kenyir aritu, tak la kempunan sangat.

Jadi, setelah pulang dari pejabat, saya pun bergegas ke rumah Shawn untuk mengetahui lebih lanjut mengenai program kat PD tu. Bila sampai ja, Shawn tunjuk nama peserta. Goyang gak bila mula-mula tengok, mana tidaknya, rupa-rupanya yang peserta tu semuanya handalan-handalan dunia dalam skuad badminton negara. Semua tu plak yang bakal menggalas tugas negara untuk membawa pulang Piala Thomas dan Uber. Tapi takpe, Shawn kata kita anggap ni tanggungjawab kita untuk negara. kita nak bentuk satu pasukan yang terbaik untuk piala Thomas dan Uber. walaupun kita hanya disebalik tabir.

Pada hari kejadian, saya, Shawn dan abg Mazlin bertolak sekali dari shah alam. Sesampai saja kami di sana kami di sambut oleh Uncle Mac dari pihak MSN. Kemudian kami turut serta dalam majlis perasmian program tersebut. Cuak jugak bila dapat face-to-face ngan jaguh handalan. Tapi itu hanya pada hari pertama jer. Selepas itu macam biasa dah. Setelah malam, xtvt pertama bermula. kelas dikendalikan oleh En Hisyam Che Mat. Beliau turut terlibat bersama kami untuk mengendalikan program ini, tapi dia sampai lambat sikit coz ada kerja fakulti yang perlu diselesaikan dahulu. Xtvt Ice Breaking dimulakan. Terkejut jugak bila da dikalangan atlit yang masih tidak betul-betul mengenali rakan-rakan sepasukan sendiri. mungkin ada sebab-sebabnya...

Sepanjang program, banyak xtvt dijalankan. Yang bestnya para jurulatihnya turut sama membuat xtvt. Yang paling mengejutkan sekali ialah apabila saya melihat jurulatih beregu kebangsaan Rexy Ronald Manaiki, satu nama yang pernah gah suatu ketika dahulu. Bagaikan tidak percaya, apabila seorang bekas beregu no 1 dunia 3 tahun berturut-turut begitu sporting dan proffessional. Kadang-kadang melebihi semangat jurulatih tempatan dan atlit sendiri. Mengapa perkara ini terjadi? Mengapa para atlit tidak sedar akan peluang mereka bila sudah mempunyai jurulatih sedemikian? Mengapa tidak timba seberapa banyak ilmu yang ada? Tapi kalau sekadar mengikut saja tak guna. Umpama kata HCM, "masuk telinga kiri, keluar pun telinga kiri jugak".


Alhamdulillah, sepanjang program ini tiada apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku. Bukan apa, kami tak mahu dipersalahkan jika berlaku sebarang kecederaan kepada atlit ketika mengikuti program kami. Kami pun sedar akan hal sedemikian. Jadi kebanyakan xtvt kami adalah yang 'low impact".


Sampai la sudah hari terakhir. Walupun ada sedikit beberapa kekalutan semasa kami mengendalikan progam tersebut, namun dapat diatasi. Yang paling penting semua jurulatih kebangsaan berpuas hati dengan khidmat yang kami berikan. Para atlit mula menampakkan perubanhan yang positif walaupun bukan 100%, cukupla lah sekadar sedikit. Itu juga adalah satu kejayaan kepada kami.


Tak semua yang terjadi semasa program tersebut saya tulis didalam blog ini. Bukan apa, kita rakyat Malaysia , atlit badminton atlit Malaysia, siapa tak nak piala Thomas balik semula ke Malaysia, dan piala Uber menjejakkan kaki ke Malaysia buat pertama kali. Semua itu mungkin berlaku. Tiada yang tidak mungkin.

Kepada saudara Shawn, terima kasih sensangat kerana sudi menjemput saya utuk mengendalikan program ini bersama-sama. Rasa bangga sebenarnya. Terbayar la jugak kempuanan saya untuk ke Tasik Kenyir. Ianya jugak adalah sebagai satu penghormatan untuk bekerjasama dengan golongan profesional dan yang penting dengan HCM.

Kalau ada apa-apa lagik, sila-sila lah jemput saya. Insyaallah saya akan membantu.








Berikut adalah sekeping dua gambar program motivati dan Team Building untuk Pasukan Piala Thomas dan Uber 2008 Jakarta.





















Atlit piala Uber main Command Centre. Kesian Kena jad bisu..





Tan Boon Heong dan Wong Pei Tei tekun memberi Straw Tower




Abg mazlin dijulang hanya menngunakan 2 jari setiap seorang oleh semua atlit piala Uber 2008





Choon Han dan Hafiz memerah otak bina menara.






inilah dia Rexy Ronald Manaiki. Bekas pemain indonesia ranking No 1 dunia 3 tahun berturut-turut.



TEAM TACT bersama Jurulatih Badminton Kebangsaan

4 comments:

HiCMat said...

Tu dia, dah mula dah. Best memang best.

shuttozero#7 said...

ok dak tu bos?
kalau tak okey nak repair...

yaya said...

hye..yaya ni..ingat x? hehe.. wah..blogger skarang yerk..welcome! :)

teamtact said...

thankyou very much 4 ur cooperation during the course @ p.dicson.... teamtact puas hati dgn kebolehan anda & insyaallah akan terus bersama kami.