Tuesday, May 27, 2008

KONVOKESYEN......

Salam semua, hari ini pada tanggal 27 Mei 2007, sahabat-sahabat saya dengan rasminya menjadi siswazah setelah tamat mengikuti Pengajian Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam bidang Sains Sukan dan Pengurusan Sukan. Tepat jam 3.15 petang saya dan sahabat saya Shawn memasuki perkarangan Dewan Seri Budiman. Tapi sebelum itu, saya terserempak dengan Ibu Bapa sahabat saya Boy. Saya sebagai alumni yang agak tahu selok-belok kawasan dewan itu membawa orang tuanya ke sana. Malangnya Dewan Sri Budiman dah penuh, jadi saya bawa mereka ke Dewan Annex saja. Sambil berjalan saya bertanya mereka dari mana, agak terkejut jugak saya apabila mereka baru sahaja sampai dari Pulau Kapas, Kuala Terengganu. Bercuti katanya di sana. Tapi disebabkan anak mereka konvo hari ini, mereka bergegas dari sana. Begitulah pengorbanan ibubapa kepada anak-anak. Dari jauh sanggup datang.

Selepas rakan-rakan yang lain selesai dengan majlis, semua pakat keluar cari family masing-masing. Teringat saya semasa waktu konvo dahulu pada Istiadat Konvokesyen UiTM ke-67 pada tanggal 15 November 2007. Teringat riak muka ibu saya yang tercinta, menitiskan airmata kerana terlalu bangga dengan anaknya ini. Tapi dalam hati saya masih tidak puas hati kerana tidak mendapat keputusan yang cemerlang (DL). Tapi silap sendiri jugak, sapa suruh main-main masa belajar. Tapi Alhamdulillah saya grad on time. Hahahaa…..tapi harap-harap dapat di tebus pada masa akan datang. Bila? Master kot???? Insyaallah kalau ada rezeki…. Teringin lagi nak sambung ni…. Sampai mati ilmu tak abis dituntut.

Dulu Boy, Abe, Uda, dan lain-lain datang meraikan konvo saya, kali ini saya pula datang untuk konvo diorang. Tapi Abe saja yang belum. Apa nak jadi sahabat aku sorang ni…. Ish ish ish…….

Hari plak saya dengan rela menjadi paparazzi / jurukamera tak bertauliah. Tekan punya tekan, tak sedar bateri dah kong. Adoi yai….. sikit jer boleh snap. In gat dah abis bateri boleh tumpang posing, tapi, ramai kawan-kawan yang konvo dok hulur kamera masing- masing suruh tolong tangkap. Tapi tak pe, kawan-kawan punya pasal. Lagipun, saya suka maik gambar. Tapi tak la pro sangat. Kena menuntut lagi.

Bila dah pegang dua tiga kamera, apa lagi, jari ni asyik dok tekan jerlah. Semua gambar amik, semua posing amik, semua graduan amik…..bedal jer lah labu….hahahaha…. tapi kawa-kawan jangan risau, bedal-bedal pun cantek jugak……

Buat kawan-kawan yang baru konvo, tahniah saya ucapkan. Ini bermakna kita dah jadi graduan siswazah. Gunalah apa yang kita dapat semasa belajar dahulu untuk membentuk kerjaya kita. Dah tiba masa kita balas budi orang tua kita. Jangan lupa bawa imej baik kita sebagai lepasan ijazah Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM. UiTM Di Hatiku…..

Salam……………………..





BEBERAPA KEPINGAN GAMBAR MASA SAYA DAN RAKAN-RAKAN SAYA KONVO



ini lah saya bersama ibu dan adik saya ketika saya konvo........




abe dan boy turut hadir meraikan konvokesyen saya dan shawn.....



sahabat dari PERLU yang turut hadir.......



saat menerima ijazah di atas pentas.......



ini pulak masa saya dan shawn datang meraikan
kawan-kawan yang datang pada konvo saya dahulu........



seronok Boy dan Baom dah abih.....
Lan budak rumah pun sempat menyelit......hahaha,,.....



hah, lambung.... tanda dah tamat...
tapi jangan lupa motaboard tu hak milik UiTM.....



saat seorang ayah yang patut berbangga diatas kejayaan anaknya.....


1 comment:

HiCMat said...

Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada mereka yang baru bergraduat semalam. Semoga terus berjaya dalam hidup. Amin