Wednesday, May 21, 2008

KERJA, KERJA, KERJA.......

“pendek kata, selagi tak tutup mata, kerja, kerja, kerja” (kata Labu dalam filem Labu Labi).

Sesampai saja saya pukul 9.00 malam di Shah Alam dari Pulau Tioman, saya terus balik rumah, tapi bukan untuk berehat, tapi kena packing barang untuk bertolak ke Janda Baik, Pahang pada pukul 11.00 malam.. Ini kerana masih ada satu lagi program waterfall abseiling kat sana. Sampai saja kat umah, rakan serumah pun terkejut, baru ja balik dah nak keluar balik. Nak buat macam mana, dah minat. Letih memang letih. Apa boleh buat, minat mengatasi. Tepat pada masa yang dirancang saya, Shawn, Mus dan juga Razif (Boy) bertolak ke Janda Baik.

Pada hari kejadian, tiba masa untuk menjalankan aktiviti. Tapi yang tak bestnya, program itu janjinya pukul 1.00 tengahari, tapi start pukul 3.00 petang. Ini lagi satu sindrom kalangan rakyat Malaysia. Susah sangat nak tepati masa. Bukan apa, mereka sendiri yang rugi. Daripada boleh buat 2 aktiviti, terus satu saja yang boleh buat. Sebab tak cukup masa.

Selepas memberi taklimat, saya membawa group dari seremban memulakan aktiviti trekking ke waterfall 8. Dalam perjalanan Shawn menghubungi saya bahawa rancangan berubah. Tak jadi buat di waterfall 8. Ini kerana trek untuk ke sana telah tertutup dan agak bahaya ubtuk dilalui. Memikirkan apa yang diajar, aspek keselamatan perlu diutamakan. “Safety, safety, safety” (kata HCM). Plan bertukar ke waterfall 6. Mula-mula terpikir gak macam mana nak buat sebab kami tak pernah buat kat situ. Alhamdulillah, berkat ilmu yang dituntut, aktiviti dapat diteruskan di waterfall 6. Namun tak semua yang berani mencuba dan juga tak semua berjaya sampai ke waterfall 6. Ini kerana terdapat seorang peserta yang tidak dapat meneruskan perjalanan atas sebab kesihatan. Yang bagusnya, masih ada dua tiga orang sahabat yang sanggup tidak naik untuk menjaga rakan yang tidak sihat. Sifat yang patut dipuji. PENGORBANAN.

Setelah abis semua aktiviti, kami mula membawa semua peserta turun ke bawah. Alhamdulillah tiada kejadian yang tidak diingini berlaku. Selamat sampai ke bawah.

Setelah di ‘debrief’ semua peserta pulang ke tempat penginapan mereka. Kami pula bersiap untuk pulang ke Shah Alam. terasa rindu pada tilam dan bantal di rumah setelah seminggu lebih meninggalkannya. Hehehehe…..

Sekian………

3 comments:

HiCMat said...

Syukurlah... sekurang-kurangnya masih ada kerja yang boleh dilaksanakan. Jadilah resmi padi, makin berisi makin tunduk. Wallahu'aklam.

Anonymous said...

Dari Penjengok-Penjengok Tegar,

Betoilah cakap Hicmat, ingatlah pepatah saya dapat dari kawan saya; 'Money is Not Everything But MoNey it Is SOmething to be Use'

Selain itu, masukkanlah gambar sebarang dua untuk tatapan umum.

Cheers .....

shuttozero#7 said...

TERIMA KASIH BANYAK ATAS NASIHAT YANG DIBERIKAN. SEMOGA MENJADI PANDUAN HIDUP SAYA....