Wednesday, May 7, 2008

SAYONARA NFC.....


Setelah genap setahun saya mengikat kontrak dengan Sekretariat Majlis Kecergasan Kebangsaan (NFC), kini karier saya di sana bakal berakhir. Minggu ini adalah minggu terakhir saya di NFC. Bukan apa, rasanya cukuplah sekadar itu. Seperti yang ramai telah maklum, NFC ni adalah cetusan idea YB Dato’ Sri Azalina Othman Said, mantan Menteri Belia dan Sukan Malaysia. Kini beliau telah di tempatkan di Kementerian Pelancongan.. dan mungkin ada yang tahu apa yang sedang berlaku dalam NFC sendiri. Ramai yang bertanya....Tunggu dan Lihat serta Dengar.

Seperti yang dijangka, setelah pertukaran menteri yang baru, segala rombakan dan perubahan akan berlaku. Sama seperti sebelum ini. Seperti yang kita tahu, Rakan Muda ilham daripada YB Dato’ Sri Muhyidin Yasin, telah menjadi nyawa-nyawa ikan setelah bertukar menteri. Samalah yang bakal menimpa NFC. Mengapa semua benda-benda ni patut berlaku? Mengapa setiap pertukaran menteri semua sistem mesti bertukar? Mengapa yang tak bersalah mesti menanggung kesan perubahan tersebut?

Sepatutnya benda yang baik tidak perlu dimansuhkan. Bak kata omputih, “polish” kan lagi. Benda dah baik, kita perbaikan lagi. Ini tidak, nak jugak ubah semua. Bukan nak membangkang tapi, fikir sama orang yang terlibat secara langsung dalam badan-badan yang nak dimansuhkan tu. Bagi yang muda tak pe la, kalau tak der keja, boleh cari kerja kat tempat lain, tapi kalau ada yang dah berkeluarga? Macam mana? “ Lu pikir la sendiri” kata Nabil Raja Lawak Astro.

Mengapa masih ada politik dalam kerja? Padahal tidak terlibat dalam politik negara pun. Mengapa tiada ketelusan dalam kerja? Mengapa suka bermuka-muka? Depan cakap lain, belakang cakap lain. Terus terang, kami yang kerja kat NFC ni bukan tak pandai fikir, bukan tak berpelajaran, kami tahu apa yang berlaku walaupun cuba diselindung oleh orang-orang atasan.

Sebenarnya, terasa sayang nak tinggalkan NFC ni, bukan kerana gaji (tak besar mana pun), bukan kerana organisasi (yang tak berapa nak kuat) tapi kerana melalui NFC lah saya dapat ramai kawan terutama dikalangan instruktur-instruktur dan peserta kursus. Boleh dikatakan dari setiap pelusuk negara. dari utara ke selatan, dari timur dan barat.
Dah banyak benda dikongsi, dah banyak benda saya belajar, dah macam-macam orang saya kenal. Tapi apa boleh buat…. NFC sekarang dah tak seronok lagik macam dulu.

Kepada rakan-rakan yang still ada kat NFC pandai-pandai pandai la bawak diri. Kita dah boleh agak apa yang akan berlaku.

Kepada rakan-rakan yang kat KBS, saya nak ucapkan jutaan terima kasih kerana banyak beri tunjuk ajar dan pertolongan kepada saya dan NFC. Pengalaman ketika berada di NFC takkan saya lupa sampai mati. Terutama ketika bersama dengan para Instruktur-instruktur senamrobik……
Bak kata "penjenguk-penjeguk tegar" - "every begining there is an ending, but the most important thing is the journey"
Saya takkan lupa apa yang saya lalui di NFC.

Salam semua….

Sayonara……
(p/s: saya taip pakai warna oren sebab OREN adalah warna rasmi NFC. penghormatan terakhir.)
Lampiran... (chewah....)



ada yang perasan tak saya tengah wat per?



masa awal waktu keje saya dahulu di NFC.
Best time nih...(best sikit)



rakan-rakan instruktur masa baru lepas rakaman
Senam Sihat Bersama Selamat Pagi Malaysia, RTM...
panjang umur jumper lagik.....

7 comments:

Anonymous said...

Dari Penjengok-Penjengok Tegar,

REMBANG WAKTU - Always Value What You Miss, Not What You Have.

Gunakan pengalaman yang ada dan bukalah lembaran baru demi mencari apa itu kehidupan.

Nak seribu daya, tak nak tak daya.

Cheers .....

teamtact said...

tahniah....untuk blog ni semoga berkekalan...

teamtact said...

tahniah....untuk blog ni semoga berkekalan...

shuttozero#7 said...

kepda penjenguk-penjeguk tegar dan teamtact,

tank u very much,
without you all, i'm nobody....

Anonymous said...

Tahniah kerana mempunyai blog.

Lepaih ni boleh la tukar block moto hang..bley g satu lapan..
fuh sedap woooo....berdesup peginye...sume lemak2 boleh tanggal wa ckp lu...

ust..

shuttozero#7 said...

terima kasih ustat

endless2202 said...

leh la kte dok sembang2 kt cni.... 2 la kmi inst. pn akn trase kehilangan gak....tp nk wt cm ner..lps blk dr tioman post eh gambo kt cni...

wawajb....

p/s : dh ssh kmi nk dpt info abt kss....