Wednesday, May 21, 2008

SAS-TIEC

Salam sahabat…
Dah lama saya tidak update blog ni. Bukan apa, dah berenti keje pun banyak juga keje.
Pada tanggal 10/5/08, seramai 15 orang pelajar dan bekar pelajar Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi UiTM yang kebanyakannya dari instruktur PERLU telah bertolak ke Pulau Tioman untuk menjadi marsyal Sultan Ahmad Shah Tioman International Eco-Challege 2008. Awal mula pertama mula saya ingin mengucapkan jutaan erima kasih kepada HCM kerana masih sudi memilih saya untuk menjadi marshal bagi progam ini.

Tepat pukul 6.00 petang kami bertolak dari Puduraya ke Tanjong Gemuk a.k.a. Tanjong Shaggy (hehehe…gurau jer). Kami sempat bermalam di D’Layak Guest House sementara menanti pagi esok untuk berlayar masuk ke Pulau Tioman.

Esoknya, kami bertolak masuk ke Pulau Tioman dengan menaiki dengan menaiki bot Polis Marin. Perjalanan memakan masa selama hamper 2 jam. Mula-mula ingat Tioman tu dekat jer, tapi jauh gak. Biasala tak penah sampai lagik. Bila dah sampai, terkejut jugak bila tengol Pulau Tioman. Besar jugak pulaunya. Sampai jer kat sana, kami ditempatkan di Taman Laut Pulau Tioman. Bermula hari pertama di sana sudah menampakan masalah. Kami yang telah dilantik menjadi marshal macam hilang arah. Arah apa? Tempat tinggal la, apa lagik. Bukan nak demand tapi pikir la sikit. Masa sampai, organizer kata dia jaga kebajikan kami, pastu hilang. Dah tergagau-gagau cari tempat tido. Nasib baik semasa perjalanan ke Tioman kami berkenalan dengan Batalion Perubatan Kor Kesihatan Di Raja. Ada dua pegawai yang agak mesra dan baik hati, Sarjan Taha dan Sarjan Rushjan. Kena pulak Sarjan Rushjan tu satu tok guru dengan. Siapa tok guru tuh? Dr. Annuar Suun daaa….

Malam tu mereka berdua bermurah hati meminjamkan kami Katil Medan (camp bag). Selamat dan agak selesa jugak kami dapat tempat tido walaupun beratapkan rimbunan pokok yang rendang. Jasa mereka takkan kami lupa.

Sampailah hari perlumbaan, masih ada masalah. Kali ini pengangkutan pulak. Tak tau la macam mana organizer uruskan event ni. Hari sebelum kata semua ada, tak payah risau, tapi, bila hari jadinya, macam-macam plak yang timbul….. apa crita???? Tapi nasib menyebelahi kami. Walaupun ada masalah, kami selesaikan dengan berhemah. Tahniah buat semua marshal.

Ingatkan masalah tuh pada hari pertama sahaja, rupanya sampai ke akhir hari. Masalah pengangkutan? Mana pergi semua yang bertanggungjawab? Masa sebelum, ada, masa jadi, semua hilang. Kami marshal ni selalu terkandas. Rasa macam jadi marshal jeti pun ada. Ada satu hari, marshal terkandas di jeti selama 3 jam. Nak buat apa kat situ. Jadi JAGA?

Sepatutnya acara peringkat antarabangsa lebih kualitinya, bukan sahaja dari kualiti penganjuran, tapi kebajikan yang terlibat pun kena kualiti gak. Tapi semua tuh tak kisah. Niat kami datang nak cari pengalaman. Alhamdulillah, berkat dari niat itu, kami berjaya melaksanakan tugas kami dengan sehabis baik. Tak ada perkara yang buruk berlaku.

Dari acara itu, banyak yang kami belajar, banyak yang kani dapat, banyak tempat kami tengok, ramai orang kami kenal. Yang baik kami jadikan teladan, yang buruk kami jadikan pengajaran. Moga saya dan marshal-marshal lain akan mendapat peluang sebegini untuk masa akan datang. Satu pengalaman yang amat berharga ketika saya di sana. Sekian…………



para marshal semasa menunggu bas di Puduraya....



bot marin yang membawa marshal masuk ke pulau tioman....



inilah dia Sarjan Taha (YANG PAKAI TOPI) yang amat ramah dan baik hati kerana banyak membantu marshal....
jasamu dikenang.....



kerja-kerja pemunggahan barang medic oleh anggota tentera Kor Kesihatan Di Raja....



"PERTANDA" kapal polis diraja malaysia....




antara hidupan tuhan yang hidup di pulau tioman....(kumbang tanduk)





marsyal bersedia menyempurnakan tugas pada hari yang ketiga....

1 comment:

HiCMat said...

Tahniah Yasir,
Inilah pengalaman sebenar yang sukar dijual beli.