Thursday, July 3, 2008

PENGADIL BIDAN TERJUN

Pada 28 Jun 2008, saya dan beberapa kawan saya menjadi pengadil futsal di Sport Planet Seksyen 16. Dah lama sebenarnya saja tak tiup wisel ni. Masa awal-awal belajar dulu adalah. Tapi bila mengenangkan orang meminta tolong, jadi kita tolong lah. Saya, Black, Ajoi, dan Adiem bersama-sama jadi pengadil. Awal pagi lagi kami sampai di tempat pertandingan. Pada peringkat kumpulan, sudah ada bermacam-macam masalah. Tak puas atilah, bantahanlah, caci-maki pengadillah, dan macam-macam lagi, tapi kami pengadil sabar jer, tak nak ada masalah lain yang jadi. Biasa la, susah nak puaskan hati ‘orang’ ni.

Tapi Alhamdulillah, tiada kes-kes yang tak diingini berlaku. Pertandingan tamat pada pukul 6.30 petang. Kami pengadil semua bergerak pulang.

Disini saya ada nasihat buat penganjur. Sebelum menganjurkan sesuatu event, mestilah merujuk kepada yang berkenaan dahulu, ini tidak nak pikir jalan jer. Kita mestilah pandai merancang dan melaksana. Memang mustahil tiada masalah akan timbul, tapi sekurang-kurangnya kita kenalah bersedia. Nak tergagau-gagau bila ada masalah. Mungkin ini adalah event pertama mereka. Diharap dari event ini mereka dapat pengajaran dan pengalaman. Belajar dari kesilapan



Pasukan Panar FC berjaya merangkul juara


suasana ketika kejohanan


tempat kejohanan

No comments: