Monday, July 28, 2008

PATAH TAK TUMBUH, HILANG TAK BERGANTI….

Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman saya yang pernah mempunyai seorang sahabat yang kini hanya tinggal kenangan. “BAGAK” gelaran yang dipanggil ketika mula perkenalan semasa diploma di UiTM Arau. Sembang punya sembang, satu negeri, Changkat Ibol tempatnya. Kalau dari rumah saya, lebih kurang 30 minit saja. Beliau adalah bekas pelajar Sekolah Berasrama Penuh Tengku Bainun Ipoh, kemudian bertukar ke Maktab Tentera Di Raja (RMC). Hebat bermain ragbi. Agak sasa orangnya. Dengan imej Black Metal, dan berambut panjang, susah untuk orang lain mendampinginya. Bagi saya, saya tak kisah, semua saya kawan. Kami berkawan rapat sepanjang pengajian diploma walaupun kadang kala terasa hati dengan perlakuan dan perkataan yang terkeluar darinya. Tapi saya tak ambil kira sangat, biasa la.

Alhamdulillah, setelah tamat diploma, kami sama-sama dapat melanjutkan pelajaran ke Ijazah tetapi berlainan bidang. Saya masih di bidang sukan tetapi beliau ke bidang pendidikan. Semasa awal pengajian kami duduk serumah bersama-sama rakan yang lain. Satu malam, ketika saya seronok dengan beberapa kemenangan yang berturutan (main kosong saja, sapa kalah kena cong) tetiba beliau mengeluarkan beberapa perkataan yang agak kurang @#$%. Tersentak dengan itu sya menjawab. Kemudian secara tiba-tiba saya ditolak semasa sedang duduk sehingga terlentang dikawasan balkoni Apartment Baiduri. Saya cuba bangun untuk melawan, namun rakan yang lain menahan dan menyuruh saya bersabar. Setelah berfikir sejenak, saya kembali tenang dan tidak melawan. Setelah beberapa lama, beliau masuk ke bilik saya untuk memohon maaf. Terus terang saya katakana agak susah naka maafkan dia. Walaupun hanya di mulut melafazkan, tapi di hati agak sukar untuk menerima bila mengenangkan apa yang saya dah lakukan untuk dia sebelum ini. Bukan niat untuk mengungkit, tapi sebagai manusia kita perlu tahu erti “mengenang jasa”. Selepas kejadian tersebut, saya tidak lagi bertegur sapa dengan beliau sehinggalah dia berpindah ke seksyen 17. kami tidak lagi serumah.

Setelah bebeapa lama, saya terserempak dengan beliau dalam satu kejohanan futsal di ISF Seksyen 15. Terkejut saya apabila melihat keadaan fizikal beliau yang telah banyak berubah. Cuba anda bayangkan, berat beliau dahulu adalah lebih 100kg dan memakai baju saiz XXL dan kini seolah-olah beliau sedang memakai baju saiz M. Saya bertanya kepada rakan serumahnya samada dia sakit atau apa. Namun dia sendiri tidak tahu.

Satu pagi pada jam 4.00 pagi semester 5 ijazah, Zubir, rakan rumah saya menerima satu panggilan yang mengatakan Bagak accident kat KESAS dan meninggal dunia ditempat kejadian. Tersentap membisu kami seisi rumah mendengar berita tersebut. Selepas itu kami semua bergegas ke tempat kejadian meredah embun pagi yang sejuk. Sampai saja kami terlihat hanya motosikalnya sahaja yang tinggal. Mayat arwah telah dibawa ke hospital Serdang.

Ketika itu mula saya terbayang apa yang telah terjadi antara saya dan arwah sebelum ini. Saya dengan hati terbuka mengampuni segala apa yang telah berlaku dan menghalalkan segala yang diberi kepada arwah. Walaupun lebih setahun kami tidak bertegur sapa, namun arwah pernah menjadi sahabat saya. Setiap kali saya melalui KESAS terutama di hadapan PROTON sebelah highway KESAS, pasti saya terbayang keadaan arwah ketika terkujur badan di atas jalanraya.

Kepada rakan-rakan yang lain, hargailah ikatan persahabatan yang anda. Hargailah smentara ia ada. Kita manusia tidak tahu ajalnya bila.

Semoga Allah mencucuri rahmat kepada roh beliau

MOHAMAD FAIZAL BIN ABU KASSIM a.k.a BAGAK DALAM KENANGAN

AL-FATIHAH….



inilah keadaan motorsikal arwah ketika kemalangan

pandangan depan.
semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya....

2 comments:

aQu daN SesuAtu said...

salam.
betui tu...
macam aqu dengan yasir...
jangan lupa lagu kita di tioman...

pasiaq putiaq tipiaq pantiaq.....
ombaq saliaq berkejaraq......
hehehehehehe...

Stoner said...

erm...aku rasa aku penah jumpa arwah kat Arau time waad p clearance

niwey, saja nak expose...mai la jenguk blog aku...huhuhu