Friday, August 8, 2008

TERBUKAK JUGA….

Semalam, petang Shawn pinjam moto saya pergi TESCO. Setelah pulang, dia letak dan kuncikan moto saya di tempat parking moto kat opis. Bila dah pukul 5.30 petang tu, kami turun bersama untuk pergi ke UiTM. Tiba-tiba satu daripada kunci “Fork Lock” tak leh bukak. Try punya try tak leh jugak. Saya ambil keputusan untuk biarkan dahulu moto tu, nanti malam baru datang balik. Dalam perjalanan ke UiTM, saya dok pikir macam mana nak bukak. masa tu dok pikir nak katok pakai kayu ja. Tak pe lah, nanti nak pergi balik baru cari kayu.

Dalam pukul 9.15 kami pergi balik ke Worldwide nak pi bukak kunci tu. Dalam perjalanan saya terimbas kembali setahun setengah dahulu. Apa yang saya teringat?
Dulu, saya ni ada tengok clip video cara-cara membuka kunci dalam Metacafe kat umah sewa saya yang dulu. Saya jugak teringat peralatan yang digunakan. Raba-raba kat seat belakang, ada tin minuman Nescafe. Ok la tuh, nanti saya cuba. Sampai-sampai ja terus saja saya cuba. Tak sampai 2 minit, kunci terbukak. Alhamdulillah.

Dalam hati, berguna jugak ilmu yang aku dapat melalui internet ni. Walaupun dulu masa saya cuba bukak kunci masa saya tengok clip video tu ada kawan kata saya buang masa. Tapi kita bila dah tau sesuatu ilmu tu, kita kena bijak gunakan untuk kebaikan. Jangan pulak dok pi rembat barang-barang orang lain.

*p/s: benda baik kita buat, yang tak baik jauhkan.

1 comment:

aboy said...

hahaha..baik la bro...
kalau salah guna tu leh jadi lanun besar tu..heheh